mandag 22. desember 2008

Tanker bak byggingen

Selv om jeg kjører Subaru så har jeg aldri vært stor fan av "Rally"-looken. Selv om jeg liker de fleste typer motorsport så er hjertet mitt nærmest asfalt racing. Og da er det ikke type BTCC eller diverse Clio Cup osv som jeg liker men japanske serier som JGTC. Men aller best har jeg sansen for Time Attack. Dette er mer en racing sport for "mann i gata" da det foreløpig i alle fall ikke har blitt svære firmaer som har tatt over.

Det begynte i Japan med tuner shoper som ville bevise hva de var gode for og bygda da best muilg bil for sitt budsjett også dro de til banen for å bevise hvor rask bilen var. Dette har utvikliet seg i Japan og nå flyttet videre med serier i både USA og England.

Når jeg begynte på prosjektet for 3 år siden var det med Time Attack stil og filosofi som jeg hadde i bakhodet.

Jeg har også hatt god kontakt med spesielt JUN Auto i Japan i mange år siden vi var importør av dem, og de er hovedsponsoren min, og derifra har jeg fått veldig bra teknisk støtte.


De har bygd både en Evo5 og WRX Sti som begge var de raskeste Time Attack bilene i sin tid, så kunnskapen de innehar står det ikke på.






Jeg har alltid ment at japanske tuning produkter er bedre enn det meste du får tak i. De er veldig nøye med produksjonen sin, og de setter veldig stolthet i å produsere "alt" i hus. Prisene er derfor til tider noe dyrere enn hva mann f.eks. kan finne i England eller USA, men så produsereres veldig mye av de varene i Taiwan/Kina osv.

Jeg har derfor valgt å bruke den tiden det tar å få de "beste" delene som jeg ønsker meg til bilen, istedet for å gå for en billigere løsning som jeg mener vil være av lavere kvalitet eller ikke fungere så bra.

Jeg jobber også ut i fra det veldig vanlige konseptet i Japan som kalles "Total Tuning", hvor alle deler av bilen legges like mye vekt på. Motor er veldig viktig, men karosseri, aerodynamik, understell, bremser, girkasser, differ, felger og dekk, alle deler er like viktige og alt skal stemme opp mot hverandre så godt det går. Dette betyr at jeg heller ikke går for max effekt av hva som går ann, men går mer for "nok" effekt, holdbarhet i motor, og satser veldig på de andre delene av bilen og oppsettet av det for å gjøre bilen så rask som mulig. Så da er det bare for sjåføren å lære seg å kjøre fort rundt banen. :)


Vel dette er noe av filosofien min bak bilen, at det skal bli en gjennomført "Total Tuning" bil med øye for Time Attack.

Følg med!

Lars